Het hectische jaar 2020 was een boerenjaar voor de sms-communicatie. Vele bedrijven grepen terug naar het ‘oude vertrouwde’ om er zo zeker van te zijn de juiste personen tijdig te bereiken. Wij schijnen ons licht over de impact van de gebeurtenissen in 2020 en wat 2021 nog in petto heeft.
- Impact van corona
- Tradionele sms-berichten in crisistijden
Voor de coronacrisis bestempelden vele de sms als ‘gedateerd’. Toch viel het op dat wanneer de noden hoog zijn er snel wordt teruggegrepen naar het ‘oude vertrouwde’.
Zo deden vele bedrijven (opnieuw) een beroep op sms-communicatie om in crisistijden snel de juiste groep te bereiken.
Waarom net sms? Simpel. Sms-berichten worden ontvangen door (bijna) alle lagen in de bevolking. In tegenstelling tot e-mails, social media of andere. Bovendien worden ze snel na ontvangst gelezen. Iets wat van vitaal belang is in crisistijden wanneer cruciale informatie snel moet worden afgeleverd.
- Tradionele sms-berichten in crisistijden
-
- Digitale sms-marketing na corona
Sms-berichten worden ook weer van onder het stof gehaald voor digitale marketing doeleinden. Wanneer bedrijven en winkels weer de deuren mogen openen, zijn vele (mogelijke) klanten nog sceptisch tegenover mogelijke (gezondheids-) risico’s. Deze moet je ontkrachten.
Daarom wordt sms ook veelvuldig ingezet voor ‘back-to-store’ marketing campagnes. Hierin worden dan niet enkel de meest verleidelijke promo’s mee verspreid, maar ook welke maatregelen zij hanteren voor een zo veilig mogelijke winkelomgeving. Probeer de consument eerst gerust te stellen en vervolgens warm te maken voor een winkelbezoek.
- 2- way communicatie per sms
De laatste jaren is er steeds meer vraag naar communicatietools om in dialoog te treden met de doelgroep. Vroeger werd traditionele sms-communicatie voornamelijk geassocieerd met één richtingscommunicatie. Dit is tegenwoordig anders.
Vandaag is het perfect mogelijk om sms-berichten te versturen waarop de ontvanger vervolgens kan reageren. Zo kan je gemakkelijk de ontvanger z’n mening vragen, een beknopt marktonderzoek lanceren of de klant zich laten inschrijven voor een nieuwe actie of nieuwsbrief.
Koop een virtueel sms-nummer om 2-weg sms-berichten te kunnen sturen. Meer info over virtuele sms-nummers vind je hier.
- Digitale marketing per sms
Zo als alom bekend, worden 99% van de sms-berichten bijna direct na ontvangst gelezen. Daarom blijft dit ook een perfect medium voor digitale marketing initiatieven.
Via Smstools kan je namelijk je recentste digitale kortingsbonnen opnemen in je sms-berichten. Gebruik sms-berichten voor gerichte calls to action die de ontvanger een winkelbezoek laten overwegen. Een digitale kortingsbon is bijvoorbeeld al een sterke stimulans om winkelbezoeken te triggeren.
Bovendien kan je in de statistieken perfect terugvinden wie de digitale kortingsbon heeft bekeken en uiteindelijk heeft gebruikt.
- Gepersonaliseerde sms-berichten
Door de optimalisatie van de sms-technologie doorheen de jaren, zijn er eindeloze personalisatie mogelijkheden. Je kan de ontvanger aanspreken met zijn of haar naam, maar het gaat nog veel verder.
Plan verjaardagherinneringen in en bezorg de jarige een geautomatiseerd, gepersonaliseerd berichtje.
Heeft een bezoeker zijn winkelkarretje gevuld maar niet afgerekend? Heb je een telefoonnummer? Verstuur deze bezoeker een gepersonaliseerde reminder om z’n actie alsnog af te ronden.
Conclusie:
Als je denkt dat de sms-technologie al dood en begraven is, mis je een resem aan handige features die de sms nog steeds te bieden heeft. Zo is het nog steeds één van de meest snelle, betrouwbaarste, goedkoopste en persoonlijkste communicatiekanalen. Bovendien is het toegankelijk voor alle lagen van de bevolking en sluit je niemand uit. Lijkt je dit wel iets voor jouw onderneming? Contacteer ons, of maak hieronder een gratis proefaccount.